Analyse og resultatoppfølging

Offensiv bruk av teknologi som bidrar til resultatforbedring

Etter et langt liv med  bedrifter i SMB segmentet er vår erfaring at ståa bare er så som så. En ting er sikkert. Veien er lang fra teknologenes luftige visjoner til det praktiske livet i en norsk SMB bedrift. Med få unntak har bedriftene  gjort betydelige investeringer. Forventningene har vært store og skuffelsen deretter stor etter vanskelige implementeringer og minimalt med effekter. Dårlige erfaringer gir mange ledere kløende utslett bare det snakkes om nye IT-initiativ.

Vi leverer praktiske tjenester som gir økt effekt ved bruk av teknologi. Tjenestene tar utgangspunkt i å få mer ut av de investeringer som allerede er gjort. Prioriterte områder er:

Analyse - Utnytte verdien i dataene

Billedlig sett; vi skrur på lyset!. Vi «hooker» Excel eller litt mer avanserte verktøy mot de grunnsystemer som finnes og lager innsyn til dataene. De nye sammenstillingene  brukes til å identifisere og konkretisere potensialområder. Noen eksempler er;  hvilke etablerte kunder kjøper ikke et produkt som er relevant for de? Hvilke kunder har priser under snittpris på et utvalgt produkt? hvilke kunder har kjøpt et system men kjøper ikke relevante tilleggstjenester- eller produkter? Tjenesten benytter kjente verktøy (Excel), krever små investeringer og gir rask effekt.

Resultatoppfølging - systemer for måling og oppfølging

Et uttrykk sier «what’s measured gets done». Tydelige mål og oppfølging i et fast rammeverk skaper fremdrift, motiverte medarbeidere og resultatforbedring. En forutsetning for at oppfølging skjer over tid er rask og enkel tilgang på måltall. Vi bygger «sekunderingsmodeller» som henter data fra grunnsystemene (Ordre/faktura, CRM, Service…). Her også bruker vi Excel eller litt mer avanserte verktøy, som gir oppdaterte resultater når du ønsker det.